Painon- ja stressinhallintajooga 3 krt/vk

Jooga on toistaiseksi kesätauolla.

Joogaliikkeet edistävät aineenvaihduntaa, suolen toimintaa, ja korjaavat lihaksien, selkärangan ja lantion liikkuvuutta. Selkärangan eri liikesuunnat hierovat hermostoa ja edistävät mielihyvähormonin erittymistä ja rentouttavat keskushermostoa. Kiertoliikkeet vaikuttavat lannerangasta aina kaularankaan asti. Istualtaan tehtävät kiertoliikkeet nähdään ´Antistress-liikkeinä´ nimenomaan hermoston rentoutumisen myötä. 
Kyseessä ei ole laihdutusjooga vaan yksi tärkeä keino edistää omaa kehotuntemusta, hengitystä ja saada myönteisiä kokemuksia itsestään. Näillä joogatunneilla ei yritetä mitään. Ei suoriteta. Ei pakoteta itseään mihinkään. Kerrankin saa vain olla ja iloita, kun veri lähtee kiertämään kehossa, aivot saavat verta ja lihaskalvot venyvät. 

Jooga korjaa selkärangan liikkuvuutta

Jooga koostuu rauhallisista, koko kehoa venyttävistä liikkeistä, jotka rytmitetään oman hengityksen tahtiin. Liikkeet edistävät ja korjaavat lihaksien, selkärangan ja lantion liikkuvuutta. Selkärangan eri liikesuunnat hierovat ja kuntouttavat välilevyjä. Kiertoliikkeet vaikuttavat lannerangasta aina kaularankaan asti. Kierrot myös rentouttavat keskushermostoa. Syvät kierrot selässä mobilisoivat ja avaavat SI-niveltä ja pakaroita, jotka helposti lyhenevät ja jäykistyvät. Riskiryhmään kuuluvat erityisesti henkilöt, jotka istuvat paljon. 

Sivuvenytykset hierovat myös sisäelimiä, koska niihin kohdistuu venytyksen aiheuttamaa kompressiota. Rauhallisesti ja huolellisesti tehtävät liikkeet vaikuttavat positiivisesti myös aineenvaihduntaan.

Taaksetaivutuksissa vahvistetaan yläselän aluetta. Tällöin kehon etuosa venyy ja takaosa vahvistuu. Eteentaivutusten syvyys ja liikerata tulee suurimmalta osin lannerangan alueelta.  

Joogaliikkeissä saadaan vahvuutta fyysiseen kehoon. Liikkeet vahvistavat kokonaisvaltaisesti isoja lihaksia, mutta myös syviä, pieniä lihaksia. Jokainen syvävenytys on vahva ja tehokas liike. Vaikka liikkeet ovat rauhallisia, lihaksisto voi olla kipeä seuraavina päivinä.


Tärkeää!

Joogatunnit on tarkoitettu perusterveille henkilöille, joilla ei ole akuutteja vaivoja, kuten esim. niskavaivoja. Tavanomaiset kulumat eivät kuulu akuutteihin vaivoihin. Mikäli epäröit, varmista joogan soveltuvuus omalta lääkäriltäsi. Joogaa ei myöskään suositella raskaanaoleville. 

Liikkeet (asanat) tehdään aina omaa kehoa kuunnellen, eikä ketään pakoteta niihin. Asentoja voi vapaasti muuttaa itselle sopiviksi. 


Käytännön asioita

Ota mielellään mukaan oma jooga-/jumppamatto, kevyt huopa/viltti rentoutumista varten sekä vesipullo. Pukeudu joustaviin ja kiristämättömiin vaatteisiin. Joogassa ei tarvita sisäkenkiä. Mikäli sinulla ei ole jooga-/jumppamattoa, ei hätää. Niitä voi vapaasti lainata joogastudiolta. 

Kyseessä on ohjausharjoittelu, joka kuuluu Kokonaisvaltainen Joogaohjaaja -koulutukseeni. Tunteja on yhteensä 30 kpl, jotka pidetään pääasiassa maanantaisin klo 18-19 osoitteessa Kajaanintie 5, 89200 Puolanka.

Joogassa maksuvälineinä käyvät myös ePassi (SporttiPassi), Smartum sekä TYKY Online.